Ще раз про педагогічну інтернатуру
Якщо ви являєтеся початківцем, який вперше розпочинає свою педагогічну діяльність у закладі освіти, чи керівником, що прийняв на роботу «молоденького» спеціаліста, тоді знадобиться на законних підставах врегулювати трудові відносини між усіма учасниками навчально-виховного процесу. Крім того, потрібно допомогти адаптуватися молодому педагогові і сформувати професійні компетентності з перших кроків.
Що передбачає педагогічна інтернатура та на якій підставі вона діє
Згідно з новим Законом «Про повну загальну середню освіту» у освітніх закладах починає діяти педагогічна інтернатура. У Концепції розвитку педагогічної освіти вона тлумачиться, як форма післядипломної педагогічної освіти, що передбачає систематичну роботу педпрацівника над формуванням та вдосконаленням власної майстерності впродовж першого року професійної діяльності під керівництвом досвідченого педагога-наставника.
У Законі України «Про повну загальну середню освіту» в розділі 1 статті 1 пункту 11 йдеться про педагогічну інтернатуру, як систему заходів, що спрямовані на підтримку педагогічного працівника закладу освіти, призначеного на посаду вперше, у провадженні ним педагогічної діяльності та набутті (вдосконаленні) його фахової майстерності. Таким чином, проходження інтернатури для молодого спеціаліста впродовж першого року роботи є обов’язковим.
Саме Положення про педагогічну інтернатуру МОН України (січень, 2020 р.) регулює функціонування педагогічної інтернатури.
Основна мета Положення – введення педагогічної інтернатури у навчально-виховний процес, який є професійно-педагогічною адаптацією вчителя-інтерна до умов педагогічної діяльності у школі. Ця мета реалізовуватиметься через виконання ряду завдань, а саме:
- створення системи професійно-педагогічної адаптації інтерна до реальних умов педагогічної діяльності, формування сприятливого мікроклімату та відчуття соціально-психологічного комфорту, встановлення доброзичливих взаємовідносин із учасниками освітнього процесу;
- розвиток компетентностей, педагогічної майстерності для виконання інтерном навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності;
- поліпшення культурологічної, мовної, психолого-педагогічної, комп'ютерної, методичної, практичної підготовки інтерна, формування його професійної готовності до самостійної педагогічної діяльності;
- формування поваги до професії і сумлінного ставлення до трудової діяльності;
- постійне вдосконалення форм і методів підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- залучення випускників закладів вищої освіти до педагогічної діяльності та зменшення плинності кадрів.
Учасники педагогічної інтернатури і їх функції
Функціювання педагогічної інтернатури забезпечують три особи.
1. Інтерн – особа, яку вперше призначено на посаду педагогічного працівника та яка не має досвіду педагогічної діяльності.
Згідно з новим Законом, вчителем може бути людина без педагогічної освіти. Достатньо наявності вищої освіти та (або) професійної кваліфікації. Саме тому з’явилася педагогічна інтернатура. У даному випадку її роль є дуже важливою не тільки для закладу освіти, але й для самого молодого спеціаліста в оцінюванні своїх можливостей.
Строк педагогічної інтернатури становить один рік. Крім того, він відраховується від дати видання наказу про організацію проведення педагогічної інтернатури. До цього строку включається:
- період тимчасової непрацездатності інтерна;
- час його перебування у відпустці.
Проходження інтерном педагогічної інтернатури може бути призупинене відповідно до наказу керівника закладу освіти у таких випадках:
- час проходження військової служби;
- догляд за малолітніми дітьми, але не довше, ніж до досягнення кожною дитиною 3-річного віку.
У рамках проходження інтернатури інтерн відповідно до Положення:
- виконує обов’язки згідно з посадовою інструкцією та обов’язки, покладені на нього трудовим договором і правилами внутрішнього розпорядку, визначені установчими документами закладу освіти;
- реалізовує освітній процес із урахуванням психолого-фізіологічних, вікових особливостей здобувачів освіти, специфіки навчального предмета, використовуючи різноманітні форми, прийоми, методи і засоби навчання;
- працює над набуттям компетентностей зі спеціальності (предметної спеціальності, спеціалізації), педагогіки, психології, необхідних для забезпечення процесу навчання, виховання і розвитку особистості, у тому числі осіб з особливими освітніми потребами, моніторингу педагогічної діяльності та аналізу педагогічного досвіду, проведення освітніх вимірювань, застосування освітніх технологій і методів навчання, ефективних способів взаємодії всіх учасників освітнього процесу;
- самостійно обирає форми, види, напрями та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації;
- бере участь у засіданнях професійних спільнот педагогічних працівників, семінарах, навчаннях, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо з метою вдосконалення педагогічної майстерності, забезпечення освітнього процесу та інших питань, пов’язаних із педагогічною діяльністю.
2. Педагог-наставник – це педагогічний працівник з досвідом педагогічної діяльності. У нього повинно бути відпрацьовано не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією).
Він має:
- проводити індивідуальні консультації та наставницькі бесіди з інтерном,
- вчити розробляти дидактичні матеріали,
- допомагати йому підбирати відповідну літературу,
- допомагати у підготовці навчальних занять,
- організовувати взаємовідвідування навчальних занять, відвідування уроків досвідчених педагогічних працівників, сприяє здійсненню рефлексії педагогічної діяльності;
- заохочувати до участі у «круглих столах», тренінгах, навчальних семінарах з методичних питань, творчих звітах педагогів;
- стимулювати до вивчення системи роботи вчителів із метою застосування ідей кращого педагогічного досвіду шляхом аналізу їхніх сайтів, професійних спільнот, періодичних професійних видань,
- здійснювати психологічний супровід інтерна.
З метою виконання програми педагогічної інтернатури педагог-наставник:
- узгоджує з інтерном час та місце проведення заходів педагогічної інтернатури;
- особистим прикладом сприяє розвитку позитивних якостей інтерна і формуванню його загальнокультурного та професійного світогляду;
- здійснює наставницьку підтримку, сприяє адаптації інтерна до педагогічної діяльності, знайомить із традиціями закладу освіти, особливостями організації освітнього процесу;
- виявляє професійні, методичні проблеми під час реалізації інтерном освітнього процесу та сприяє їх вирішенню;
- спільно з інтерном звітує про результати виконання програми педагогічної інтернатури на засіданні педагогічної ради;
- проходить навчання з питань андрагогіки, у тому числі в рамках заходів підвищення кваліфікації.
Керівник закладу надає наказ, яким за виконання обов’язків педагога-наставника, педагогічному працівникові призначається доплата в межах фонду оплати праці закладу освіти відповідно до законодавства (в розмірі 20% посадового окладу).
3.Керівник закладу освіти
У день призначення особи на посаду педагогічного працівника керівник видає наказ про організацію педагогічної інтернатури, в якому мають міститися:
- відомості про інтерна, якого прийнято на роботу;
- строк проходження педагогічної інтернатури;
- відомості про педагогічного працівника, на якого покладається виконання обов’язків педагога-наставника.
Якщо в закладі освіти немає педагогічного праці