Пройшов вебінар «Реформа старшої школи: практики та результати змін» у рамках шведсько-українськиого проєкту «Підтримка децентралізації в Україні»
17 червня відбувся вебінар «Реформа старшої школи: практики та результати змін» у рамках шведсько-українськиого проєкту «Підтримка децентралізації в Україні», в якому взяли участь працівники Центру професійного розвитку педагогічних працівників міста. Реформа старшої школи завжди була в центрі уваги експертів шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні».
Модератором заходу був Олег Фасоля, експерт Шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» SKL International, ексдиректор Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА.
У центрі уваги заходу були практики Красилівської та Славутської громад Хмельницької області. Представники органів місцевого самоврядування, директори шкіл, батьківської та учнівської громадськості поділилися власним досвідом, розповіли про виклики впровадження реформ на місцевому рівні, шляхи їх рішень та досягнуті результати.
Одним із питань, яке зараз стоїть на порядку денному для освітян й усіх, хто долучений до освітньої політики, а також хвилює батьків та учнів, є питання реформування старшої школи. Йдеться про те, що учні 10-12 класів здобуватимуть повну загальну середню освіту не в загальноосвітніх школах та гімназіях, а в ліцеях, й ця освіта буде профільною. Але, зосереджуючи увагу здебільшого на факті зміни місця навчання, не всі розуміють, для чого ця реформа потрібна. Дійсно, вона не з легких, адже кардинально змінює звичні підходи до здобуття повної загальної середньої освіти й організації освітнього процесу в старшій школі. Поки що існує чимало проблем, певних невизначеностей та запитань, як це все відбуватиметься. Адже реформування потребує оновлення нормативної бази, фінансування, узгодженості дій органів державної та місцевої влади, чіткого розподілу повноважень, створення нових освітніх програм для учнів 10-12 класів, матеріально-технічного забезпечення, підготовки педагогічних працівників. Але поступовість реформи може забезпечити її якість. Для того, щоб зрозуміти, як діяти далі і як нові зміни можуть покращити освіту, насамперед необхідно розуміти мету самої реформи. Тому підготували для учасників освітнього процесу та управлінців текст про те, навіщо ж потрібна реформа старшої школи.
Повна загальна середня освіта в Україні є обов’язковою. Це прописано у статті 53 Конституції України, а також в частині 2, статті 12 Закону України “Про освіту”. Тому всі учні 9 класів до закінчення навчального року визначаються, будуть вони продовжувати академічне навчання в 10 класі чи йтимуть до професійно-технічного училища, коледжу або іншого закладу, де зможуть здобути повну середню освіту. Реформа передбачає, що в 10-12 класі учні зможуть навчатися або в академічному ліцеї, самостійно обравши предмети певного профілю, або у професійному ліцеї, де учень водночас зможе здобути повну загальну середню освіту та певну професію. Профільність допоможе покращити якість освіти, результати навчання учнів і підготувати їх до майбутнього навчання в університеті та роботи. Тобто від профільності освіти залежить й успішність кар’єри випускника. Так само учні, які навчатимуться у професійному ліцеї, вчитимуть не всі предмети шкільної програми, а ті, що розвивають навички до професії, яку вони здобувають.
Під час профільного навчання у ліцеях буде зменшено кількість навчальних предметів та кількість академічних годин із непрофільних предметів. Такий підхід зменшить навантаження на учнів. А чим менше навантаження й більша зосередженість на конкретних речах, тим глибший рівень знань і навичок.
Євроінтеграція передбачає інтеграцію української системи освіти в Європейський освітній простір. Для цього українське законодавство має бути приведене до норм європейської освітньої політики, в тому числі й у питаннях тривалості здобуття освіти, адже найнижча тривалість здобуття повної загальної середньої освіти в європейських країнах – 12 років.
Учасниками заходу стали понад 160 чоловік, представники 20 областей України, які мали нагоду поставити запитання до спікерів та отримати обгрунтовану відповідь, підкріплену досвідом із практики.
Ми, педагоги, повинні пам’ятати, що реформа НУШ — це, у першу чергу, реформа цінностей та ставлення вчителів до процесу навчання. Школа має стати трампліном для успіху учня у житті!