A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальний заклад
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників"
Шахтарської міської ради

Як використовувати професійний стандарт директора ЗДО

Дата: 08.06.2022 11:06
Кількість переглядів: 553

Фото без описуУ повоєнний період перед керівником ЗДО поставлено такі завдання, що вимагають від фахівця розвиненості компетентностей, які необхідні саме для цього періоду і обумовлені обставинами.

Так, керівник / директор ЗДО сьогодні має вміти організувати безпечне освітнє середовище для дітей, налагоджувати освітній процес дистанційно, мобільно приймати необхідні рішення в кризових ситуаціях тощо. Ці та інші компетентності відображені у Професійному стандарті. Проте виникла потреба в методичних матеріалах з урахуванням реалій повоєнного періоду.28 вересня 2021 року Мінекономіки затвердило професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» (далі — Професійний стандарт).

Закон України «Про освіту» визначає професійний стандарт як затверджені в установленому порядку вимоги до компетентностей працівників, що слугують основою для формування професійних кваліфікацій. На основі Професійного стандарту розробляють стандарти вищої та фахової передвищої освіти, що використовують для розроблення та вдосконалення освітніх програм підготовки майбутніх фахівців.

МОН розробило методичні рекомендації для закладів дошкільної освіти щодо впровадження Професійного стандарту (лист від 03.06.2022 № 1/6015-22).

У методрекомендаціях наведено комплекс вебінарів, тренінгів та інших ресурсів, які допоможуть керівникам ЗДО у розвитку своїх загальних і професійних компетентностей. Методрекомендації можете переглянути в розділі «Офіційні документи».

Як мають використовувати Професійний стандарт керівник і засновник закладу, центри професійного розвитку педагогічних працівників і суб’єкти підвищення кваліфікації — читайте далі.

Засновник

Формуючи положення про конкурс на посаду керівника ЗДО, засновник має орієнтуватися на перелік загальних і професійних компетентностей, окреслених у Професійному стандарті.

Розробляючи посадову інструкцію керівника ЗДО, засновник має враховувати трудові функції, професійні компетентності (за трудовою дією або групою трудових дій, що входять до них), знання, вміння та навички, зазначені у Професійному стандарті.

У розділі посадової інструкції, де прописані основні завдання та обов?язки керівника, засновник має звернути увагу, що виконання таких професійних обов?язків, як забезпечення дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм, вимог з охорони праці, цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, забезпечення умов для організації освітнього процесу, фізичного та психічного розвитку дітей уможливлюється за умов розвиненої здоров?язбережувальної професійної компетентності, яка зазначена в Професійному стандарті першою.

Рівень професійної підготовленості педагогічного працівника і відповідності ним посаді директора засновник визначає, також орієнтуючись на зміст Професійного стандарту.

Одне з повноважень засновника — організувати матеріальне забезпечення діяльності педагогічних працівників у сфері дошкільної освіти, їхню підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації та атестацію. Засновник має:

  • забезпечити керівника необхідними обладнанням, устаткуванням, матеріалами, інструментами, щоб керівник повноцінно здійснював свої професійні функції;
  • сприяти постійному професійному самовдосконаленню педпрацівників, підвищенню їхньої кваліфікації, надавати підтримку в організаційних, матеріальних, юридичних та інших питаннях.

Засновник ЗДО має забезпечити необхідні умови для керівника закладу щодо його професійного зростання, сприяти підвищенню його кваліфікації відповідно до вимог Професійного стандарту.

Засновник має орієнтуватися також на Професійний стандарт під час атестації керівника на відповідність займаній посаді.

Інструментарію, щоб оцінити професійну діяльність керівника на основі Професійного стандарту, наразі немає. Тому МОН не радить на етапі впровадження застосовувати його для оцінювання, коли засновник проводитиме атестацію.

Керівник

Професійний стандарт для керівника має стати дорожньою картою професійного розвитку. Якщо керівник опанує його норми, то зможе:

  • оцінити якість виконання трудових функцій, розвиненість тих чи тих компетентностей;
  • намітити шляхи удосконалення професійної майстерності;
  • спланувати підвищення кваліфікації;
  • створити якісну внутрішню систему забезпечення якості освіти тощо.

Використовуючи Професійний стандарт, керівник зможе чітко уявити свої посадові обов?язки, намітити шляхи їх виконання, спланувати стратегію розвитку закладу. Налагоджувати процес в закладі керівник повинен починати з себе, пізніше з команди, чітко інформуючи про свої очікування, про своє бачення розвитку.

Педагогічному працівнику, який претендує на посаду керівника ЗДО, необхідно орієнтуватися на вимоги Професійного стандарту. Оскільки у ньому окреслено фахові вимоги до посади керівника ЗДО, умови й засоби праці, зазначено перелік компетентностей (загальних та професійних), необхідних для повноцінного виконання професійної діяльності. Це дає можливість претендентам на посаду керівника завчасно підготуватися, спланувати цей процес та обрати інструментарій для розвитку професійних компетентностей з урахуванням індивідуальних особливостей.

Суб’єкти підвищення кваліфікації

Під час розроблення програм підвищення кваліфікації, а також різних заходів неформальної освіти суб’єкти підвищення кваліфікації повинні орієнтуватися на Професійний стандарт і зважати на те, які компетентності є найбільш актуальними на цей час і потребують спеціальної уваги.

У повоєнний період у зв?язку з дистанційною роботою важливим напрямом є опанування керівником навичок цифрової грамотності, захисту свого цифрового профілю, користування безпечними інтернет-джерелами, володіння навичками цифрової безпеки, самостійного розроблення і наповнення професійного інформаційного контенту тощо. Сучасний керівник ЗДО має впевнено і критично використовувати цифрові технології і ресурси, цифрове освітнє середовище у професійній діяльності, повсякденному житті, комунікації, про що зазначено у Професійному стандарті.

За результатами навчання за програмами підвищення кваліфікації у здобувачів мають розвинутися й сформуватися професійні та загальні компетентності, що закладені в Професійному стандарті.

Обласні інститути післядипломної педагогічної освіти є потужним ресурсом у системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. На базі цих установ керівник за певним графіком може підвищити свій професійний рівень та пройти курси підвищення кваліфікації за встановленим законодавством порядком.

Центри професійного розвитку педагогічних працівників

Центри професійного розвитку педагогічних працівників сприяють професійному розвитку педагогічних працівників, забезпеченню їхньої психологічної підтримки, консультування з питань, пов’язаних з освітнім процесом. Основні функції, які виконують центри, пов’язані з узагальненням та поширенням інформації про можливості професійного розвитку освітян: програми підвищення кваліфікації, вебресурси та інші інструменти, що можуть стати у нагоді для їхнього професійного зростання та розвитку.

Одне з основних завдань центрів — допомогти керівникам усвідомити ті внутрішні зміни, які мають відбутися, щоб вони могли набути професійних компетентностей, без яких неможливо якісно виконувати трудові функції.

Працівники центрів можуть розробляти інструментарій для оцінювання і самооцінювання рівня сформованості професійних компетентностей педагогів згідно з Професійним стандартом, формувати базу методичних матеріалів на допомогу керівникам ЗДО з визначенням індивідуальної траєкторії саморозвитку, програми професійного самовдосконалення фахівця.

Професійні спільноти педагогічних працівників

Керівники ЗДО мають змогу в процесі взаємодії з колегами розвивати свої фахові компетентності у напрямі управління закладом освіти, вдосконалювати особистісно-професійні якості з орієнтацією на Професійний стандарт. Йдеться про опрацювання конкретних знань, умінь, навичок, компетентностей (загальних і професійних), визначених у Професійному стандарті.

Заклади вищої освіти

Здійснюючи професійну підготовку керівників ЗДО, заклади вищої освіти мають максимально враховувати вимоги Професійного стандарту.

Освітня програма, за якою відбувається професійна підготовка фахівців, має обов’язково враховувати загальні й професійні компетентності, визначені у Професійному стандарті, й будуватися з опорою на трудові функції, які майбутні фахівці виконуватимуть у професійній діяльності.

Знання, вміння й навички, окреслені в Професійному стандарті, мають відображатися також в освітній програмі в контексті очікуваних результатів навчання.

Для рівня кваліфікації вищої освіти магістра в Постанові КМУ «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23.11.2011 № 1341 окреслено спеціалізовані знання, вміння та навички, які мають співвідноситися та уніфікуватися зі знаннями, вміннями й навичками відповідно до професійних компетентностей, визначених у Професійному стандарті.


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень