Проведено навчальний вебінар «Планування освітньої роботи вихователя ЗДО. Ведення ділової документації вихователя ЗДО»
21.05.2021 та 25.054.2021 Центром професійного розвитку педагогічних працівників Першотравенської міської ради проведено навчальний вебінар «Планування освітньої роботи вихователя ЗДО. Ведення ділової документації вихователя ЗДО», слухачами якого стали понад 70 вихователів закладів дошкільної освіти міста.
В роботі вихователя, як і в будь-якій іншій діяльності, необхідний порядок і планомірність. «Примірна інструкція з діловодства у дошкільних навчальних закладах» затверджена наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 р. № 1059, встановлює загальні вимоги до документування управлінської діяльності та організації роботи з документами в закладах дошкільної освіти. Спробуємо розглянути значення кожного документа окремо.
Згідно переліку, обов’язковими документами вихователя ЗДО є:
3.1. План роботи.
3.2. Журнал обліку щоденного відвідування групи дітьми.
3.3. Книга відомостей про дітей та їхніх батьків.
3.4. Листок здоров’я дітей.
3.5. Картотека дидактичних ігор, методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми тощо
Т.в.о. директора Центру Вікторія Гергель детально розкрила зміст та принципи ведення кожного виду документації окремо.
1. План навчально-виховної роботи.
Плануючи свою роботу, вихователям різних вікових груп важливо враховувати вимоги Базового компонента дошкільної освіти, чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей; завдання та зміст заходів, закладених в річному плані роботи дошкільного навчального закладу. При цьому слід забезпечити взаємозв'язок перспективного і поточного планування. Це дасть можливість поетапно реалізувати намічені цілі, конкретизуючи їх у певних формах роботи, освітніх завданнях до них.
2. Журнал обліку щоденного відвідування дітьми групи.
Він необхідний для того, щоб щоденно фіксувати кількість дітей в групі. Це допомагає забезпечити харчування дітей і проведення занять (роздатковий матеріал для кожної дитини). Також він допомагає відстежити захворюваність дітей в певний період.
Рекомендації щодо ведення Журналу обліку щоденного відвідування дітьми групи.
• Прізвища дітей записуються в алфавітному порядку з обов’язковим зазначенням імені дитини.
• Облік відвідування дітьми групи веде вихователь щоденно, як правило, до 9 години ранку.
• Дані відвідування (кількість дітей ) підсумовуються щоденно до 9 години ранку.
• При зарахуванні дитини до закладу в Журналі обліку щоденного відвідування дітьми груп ставиться відмітка ВП ( вперше прибулий).
• При переведенні дитини - робиться відповідний запис і вказується номер групи.
Щомісячно визначається
• загальна кількість днів відвіданих кожною дитиною;
• загальна кількість днів відсутності дитини;
• кількість днів відсутності дитини внаслідок хвороби;
• кількість днів відсутності дитини з різних причин;
• причина відсутності дитини у закладі;
• загальна кількість відвіданих, пропущених всього, пропущених за хворобою та з інших причин днів дітьми даної вікової групи
• середньомісячне відвідування та середньомісячна захворюваність дітей (у відсотках), а також встановлюється рівень відвідуваності та захворюваності 1 дитиною (у дітоднях).
3. Книга відомостей про дітей та їхніх батьків.
В офіційно прийнятій практиці в спеціальному журналі зазвичай є наступні відомості про дітей, які відвідують групу
- прізвище, ім'я дитини;
-дата народження;
- адреса проживання та телефони;
-ПІБ батьків, бабусь і дідусів;
- місце роботи батьків та телефони;
- соціальні статус сім'ї (кількість дітей у сім'ї, житлові умови, повна - неповна сім'я).
4. Листок здоров’я дітей групи
Листок здоров’я вихованців оформляється медичною сестрою або лікарем спільно з вихователем та інструктором з фізкультури при вступі дитини до дошкільного закладу. Протягом року в групах дітей дошкільного віку антропометричні дані слід поновлювати щокварталу, а в групах дітей раннього віку - щомісяця. Також щомісяця поновлюють ці дані в групах санаторного типу. Під час літнього оздоровчого періоду у всіх групах антропометричні виміри проводять щомісяця і відповідно щомісяця поновлюють цю інформацію в листках здоров’я.
5. Картотека дидактичних ігор, методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми тощо).
Згідно Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН від 01.10.2012р., до складу обов’язкової документації педагогівЗДО ввійшла картотека дидактичних ігор та методичних розробок (конспектів різних видів роботи з дітьми).
Картотеку дидактичних ігор, методичних розробок можна формувати за будь-яким принципом залежно від потреб дошкільного закладу. Орієнтовний приклад оформлення картотеки дидактичних ігор:
Суспільство постійно пред'являє вимоги до системи освіти. Вихователь зобов'язаний своєчасно знайомитися з новаціями, поповнювати професійний потенціал, удосконалювати педагогічну майстерність, застосовуючи на практиці нові освітні технології.
Вихователю бажано вести зошит з самоосвіти, записуючи в нього назву вивченої літератури, назву та автора статті, яка зацікавила його, вказуючи сторінки з найбільш значимою інформацією. Далі слід обговорити з колегами вивчене на педагогічній нараді або педраді. Також до зошита можна занести участь у педагогічних читаннях, педагогічних радах, підготовку до проблемних семінарів, семінарів-практикумів; участь у перегляді відкритих занять, заходів тощо; самоаналіз проведених занять, заходів тощо.
Усі документи зберігаються в певному місці, ведуться чітко, охайно, державною мовою, з дотриманням єдиних вимог до форм і стилю їх оформлення. Плани навчально-виховної роботи в групах зберігаються 5 років, журнал обліку відвідування дітьми групи – 3 роки.
Окрім обов’якових документів вихователь може вести й іншу документацію, яка стане в нагоді під час проходження атестації. Проблема звітності так чи інакше постає перед кожним педагогом закладу дошкільної освіти. Під час вебінару вихователь-методист КДНЗ «Дзвіночок» Наталя Антипова розповіла про те, на що треба звернути увагу, які елементи звітності є обов’язковими, як зробити процес написання звіту універсальним та алгоритм написання такого звіту.
Річний звіт вихователя не входить до переліку ведення обов’язкової документації. Однак є необхідною умовою при атестації педагогічних працівників на підставі наказу МОН №178 від 23.03.2005 р. про прозорість, відкритість і демократичність в управлінні закладами освіти. Саме звіт допоможе і вам особисто, як вихователю, і педагогічному колективу, і атестаційній комісії забезпечити повноту і об’єктивність суджень про вашу діяльність. Крім того, ваш документ може бути використаний завідувачем ЗДО для написання щорічного звіту закладу. Рішення про написання щорічного звіту педагогами приймається на нараді при керівнику закладу.
Алгоритм написання річного звіту вихователя
1. Заголовок-шапка включає у себе назву документа, ПІБ вихователя, посаду, назву групи, з якою працював протягом року, період звітності:
Наприклад
Звіт Іванова Т.М. - вихователя середньої групи (або гр. № …»____») за 2020-2021 н. р.
2. Гендерно-вікова характеристика групи: а) загальна кількість дітей; б) хлопчиків; в) дівчаток; г) їх вікова межа.
3. Назва або перелік програм, за якими працювали вихователі групи.
4. Характеристика освітньо-виховної проблеми, яку реалізовували педагоги в даній групі протягом року, і перелік поставлених конкретних завдань.
5. Характеристика створеного розвивально-пізнавального середовища, дотримання режиму дня.
6. Загальна характеристика групи: а) вікова відповідність дітей їх фізичному та психічному розвитку. Якщо є діти з інклюзією, вказується їх кількість та вид інклюзії за наявності медичного висновку; б) характеристика активності дошкільнят, їх ініціативності; в) загальний рівень засвоєння програмного иатеріалу; г) аналіз участі батьків у виховному процесі.
7. Перелік або характеристика видів діяльності
8. Загальна характеристика дітей відповідно до результатів моніторингу. ЇЇ можна робити або за видами діяльності, або за блоками, або за напрямами розвитку, за задумом вихователя.
9. Аналіз принципів, методів і прийомів, які використовувались під час роботи, їх ефективності.
10. Аналіз проведених заходів і їх доцільності.
11. Перелік навчально-методичної роботи вихователів групи протягом року.
12. Групові і індивідуальні досягнення дошкільнят, участь у конкурсах тощо.
13. Характеристика співпраці з батьками.
14. Перелік труднощів, з якими зіткнулися під час освітньо-виховного процесу.
15. Формулювання завдань на наступний період.